Postări populare

marți, 10 iunie 2008

Destin...

Nu va asteptati sa vorbim despre binecunoscuta melodie a lui Cargo.."Destin"..ci mai degraba despre destinul uman..poate un pic despre liberul arbitru..nush inca nu sunt foarte convins de randurile care vor urma.
Ce intelegem la liber prin "liber arbitru"? Prin cartile de filosofie, pe vremea cand eram liceean, daca nu ma inseala memoria, era un text legat de Dumnezeu, de libertatea de a alege...libertate de alegere data de cel de sus, ca omul sa poata sa dea cu "capul de pragul de sus" voit, sau nu. Adica sa aleaga singur calea care crede ca i se potriveste cel mai bine. De fapt cred ca era mai mult ideea de a nu ii impune calea pe care El ar fi dorit-o pentru creatura ce tocmai o plamadise.
La greci, Moira reprezenta soarta, crunta soarta care mereu da peste cap visele si vietile oamenilor..Moira reprezenta pentru greci ceva similar, destinului la noi..cel putin asa s-a intamplat in timp..Pe vremea respectiva insa Moira taia si spanzura...oamenii nu aveau nici un cuvant de spus..in ceea ce privea soarta ce-o aveau..
Intrebarea mea...punand in balanta :liber arbitru=Destin...chiar asa sa fie?sa nu avem chiar nici un cuvant de spus in ceea ce priveste cursivitatea vietilor noastre? Sincer, dubit ca ar fi chiar asa drastica treaba.
Din punctul meu de vedere, liberul arbitru inseamna ca singuri ne alegem drumul, deci din start, destinul nostru are pentru inceput cel putin doua drumuri...cum niciodata nu exista doar o singura fata a unei monede, ci doua, asa si cu destinul influentat de alegerile noastre...daca e "hais"...destinul se duce spre stanga (parca asa era), iar daca e "cea" destinul o ia la dreapta..alegerile pe care le facem in viata ne influenteaza atat viata prezenta cat si o parte daca nu in totalitate din actiunile viitoare si ceea ce urmeaza sa se intample cu noi, si daca nu le influenteaza, macar se deschid mai multe portite si avem mai multe variante de ales. So, in cazul asta, de ce mai e destin daca tot ce facem noi influenteaza ce urmeaza sa se intample?
Exista vorba din popor..."e daca mi-e scris sa imi cada un ghiveci in cap o sa imi cada oricum...asa ca pot sa ma duc sa sar si cu parasuta, sa ma dau si cu motoru cu 200 la ora..ca ce-o fi o fi.."..si uite asa ne provocam "destinul". Nu contest existenta unui "drum scris" pentru fiecare dintre noi...contest doar continutul..mai exact..drumul e scris dinainte pentru nastere si moarte...ce e intre, ne apartine..mai mult decat atat...ce e intre cele doua momente, poate influenta drastic chiar momentul final..
Sunt convins ca maine daca ma duc la o tiganca sa imi citeasca in palma, si imi va spune ca voi ajunge spre exemplu un al doilea Cresus, o sa fac tot ce imi sta in putere sa ajung cat mai repede la asta..pe de alta parte daca imi va spune ca intr-un an 3 luni, 12 zile si 4 ore va da o masina peste mine, again voi face tot ce imi va sta in putere sa schimb acest lucru..si ma voi stradui atat de tare incat sunt convins ca as reusi.. Concluzie: intra la treaba forta psihicului care uneori nu ne lasa chiar de capul nostru si ne impinge sa incercam sa influentam viitorul ce tocmai "l-am aflat"..deci actiune umana 100%..destin..mai putin
Pe de alta parte..la fel de convins sunt ca putem influenta doar ceea ce tine 100% de noi, de ceea ce facem...bine, functie de gradul de inteligenta de care dispunem, putem influenta si o parte din actiunile care sunt facute de cei din jurul nostru..dar..un procent mic..si de cele mai multe ori sunt sanse sa nu iasa asa cum ne-am dori.
Nu dam exemple ca nu este cazul stiti si voi despre ce vorbesc asa ca nu mai pierdem timp inutil..
In cazul asta, vin eu si intreb...este destinul 100% independent de vointa umana? Nu..este influentabil?Oh da...Pai daca eu in loc sa stau ca prostu' sa astept sa castig la loto, ma apuc sa imi fac banii singur...ii si fac in timp..sau daca eu, in loc sa ma uit la stele si sa zic: Da doamne maine sa vod okii aia albastri, a doua zi imi fac de lucru prin zona acelor ochi...nu se cheama ca sunt stapan pe actiunile mele? Bine, nu ii mai zicem destin..ii zicem, vointa..anyway...prea multe ganduri serioase..fara nici macar o mica bascalie imi strica..ma doare capul..ma duc la somn..
Va pupez

Niciun comentariu: